0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Potomac – DJECO

RECENZIA: Potomac – DJECO

Recenzie 5. 7. 2020 2 minúty
Hra Potomac patrí medzi tie malebné až kúzelne spracované príbehové doskové skvosty, ktoré sa výborne hodia i ako darček pre menšie deti. Nádherná ilustrácia, roztomilý koncept, ktorý avšak vyžaduje trochu premýšľania a taktiky. Kvalitné drevené figúrky zvieratiek a hrubé lodičky ponúkajú navyše možnosť sa vyhrať a vytvárať vlastné príbehy. I moja osemročná dcéra, ktorá sa k hre dostala vďaka svojej mladšej kamarátke, nemohla odtrhnúť pozornosť a prehrávala si svoje „divadielko“ plné napätia stále dookola. Tvorcovia hry právom tvrdia, že princíp hry môže zaujať deti od 5 do 10 rokov. Je to tak.

Hra je skutočne dômyselne vymyslená tak, aby ju zvládol predškoláčik, ale i väčším deťom poskytne nemenej dobrý zážitok. U nás sme si hranie obľúbili tiež preto, že navyše ide o kooperatívny koncept. Všetci sa snažíme pomôcť zvieratkám a nie je až tak dôležité, kto hodí kockou či posunie lodičku. Ťaháme za jeden povraz, ale sme tiež nútení dohovoriť sa na spoločných krokoch.

Pokiaľ ste zcestovaní a už od detstva máte radi práve zemepis, možno viete, že Potomac je rieka na severovýchode USA, ktorá tvorí prirodzenú hranicu medzi štátmi Maryland a Virgínia. Je dlhá skoro 600 kilometrov a pramení v Apalačskom pohorí. To všetko zaváňa dobrodružstvom a množstvom prírodného bohatstva.

Okolo rieky žije toľko zvieratiek, že sa autori nemohli spliesť, pokiaľ pre svoju hru vybrali práve tie, ktoré sú nám známe a medzi deťmi obľúbené, a to líšku, zajačika, srnku, vydru alebo medvedíka čistotného. Nakoľko v pravidlách hry nie sú výslovne menované druhy zvierat, zapátrali sme i s dcérkou v encyklopédiách a spoločne sme hľadali rôzne znaky, ktoré jednoznačne každú figúrku identifikujú. Najťažšie rozhodovanie  nastalo pri vydre. Mohla to byť lasička alebo hranostaj. Nakoniec to vyhrala typická riečna obyvateľka, ktorá je dokonale vybavená pre plávanie i lov práve vo vode.

Cieľom hry je všetkých šesť zvieratiek bezpečne previezť na lodičke na druhý breh rieky a schovať do lesa pred vlkom. Vlk brázdi brehy a čaká na svoju korisť. Lodička sa pohybuje nie vždy tak, ako by sa nám hodilo.

Náhodu do hry vnáša kocka, ktorá nevyžaduje schopnosť počítať. Každý symbol znamená určitý krok v hre. Hýbeme ktorýmkoľvek z našich zvieratiek alebo vlkom. Symbol rieky rozpohybuje loďku, ktorá dokáže nabrať neobmedzený počet pasažierov. Musíme teda společne taktizovať tak, že neustále kalkulujeme možné riziká a niekedy skrátka musíme staviť na šťastie.

Pohyb lodičky prináša určitý časový rámec. Zakaždým, keď padne na kocke symbol vody, posunieme loďku po  rieke o jedno pole. Lode máme k dispozícii dve. Druhá nastupuje do hry, hneď ako tá prvná opustí hraciu plochu. Len nech na nej nemáme nejaké zvířátko, inak skončí pod vodopádom a hra tak končí.
Hru možno obohatiť bonusovými kartami – tie nám umožňujú určité výhody. Zastaviť vlka, alebo ho preskočiť. Guľaté kartičky sa položia na pole s obrázkom lesa.  Hneď ako nejaké zvieratko na toto pole vstúpi, kartička je naša a možno ju použiť v hre. Ale iba jednu v každom kole. To ale úplne stačí na to, aby hra získala dalšiu dynamiku a pestrosť.

Ako už som sa zmienila, hru Potomac možno bez obáv odporučiť ako pekný darček, ktorým nesklamete žiadne dieťa ani rodiča. Má krásne grafické spracovanie a princíp hry je dostatočne jasný a jednoduchý pre menšie deti, ale zároveň nebude nudný ani pre tie väčšie. I ja sama som si hranie užila i niekoľkokrát po sebe, pretože príjemné napätie sprevádza hru od začiatku až do konca.