0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Jurassic Snack

RECENZIA: Jurassic Snack

Recenzie 4. 7. 2020 2 minúty
Jurassic Snack je úplne dokonalou kombináciou mnohých pozitívnych charakteristík. Téma dinosaurieho sveta rozdeleného na bylinožravcov a mäsožravcov, teda jasné využitie princípu potravinového reťazca, kedy Diplodoky žerú zeleň, zatiaľ čo sú požierané Tyranosaurami, korešponduje s obľúbenými príbehmi a štýlom učenia detí menších i väčších. Herný koncept ponúka priestor i pre fantáziu menších detí, ktoré ešte nepochopia celú šírku pravidiel. Hra je svižná, trvá len okolo 15 minút. Pritom je úplne nezvyklo taktická a logická. Rozhodne len tak bezmyšlienkovite nepobiehate po ploche požierajúc zelené žetóny (to však môže byť skvelý variant pre drobcov).

Hra Jurassic Snack obsahuje moment prekvapenia, ponúka mi šancu či riziko bez predchádzajúceho očakávania. Náhoda je skrátka súčasťou všetkého bytia. Načneme i základy geometrie, pretože sa môžeme pohybovať len po priamke, a to zvislo alebo horizontálne. Na rad prichádzajú práce s podmienkami pohybu oboch typov prajašterov. Chvíľu teda trvá si zvyknúť na to, že nesmiete nič preskočiť, zároveň požierať zeleň, zastaviť sa včas pred iným zvieraťom, a zároveň utekať pred nebezpečenstvom.

Zaujímavým obohatením je možnosť urobiť vždy dva ťahy za sebou. O to viac však musíte pracovať so stratégiou. Vziať totiž do úvahy všetky okolnosti, ktoré vstupujú do deja, nie je vôbec jednoduché.

Hra začína tým, že usporiadame hraciu plochu (4 štvorce pre 3x3 žetóny) tak, aby sa štvorce vždy dotýkali aspoň jednou stranou. Môže teda vzniknúť štvorec, tvar „T“ alebo dlhý rad. Pre prvú hru je vhodné rozloženie do štvorca. Na ploche potom rozmiestnime 4 z 5 Diplodokov na kruhové políčka s obrázkom vajíčka príslušnej farby. Hra je určená pre dvoch hráčov, takže farby bylinožravcov sú dve – žltá a modrá. Hráči sa striedajú v pohybe po ploche s cieľom zožrať čo najviac žetónov zelene. Každý žetón na svojom rube má zobrazené obrázky s rôznym významom. Niektoré prinášajú iba body vo forme lístočkov, iné umožnia presunúť figúrku kamkoľvek do voľného poľa na hernej ploche, ďalšie umožnia dať do hry Diplodoka, ktorý je v danú chvíľu mimo hru.

Najzaujímavejším žetónom je však ten, čo vkladá do hry Tyranosaura. To prináša úplne novú dynamiku. Hráči môžu totiž svoje dva ťahy spraviť ktoroukoľvek figúrkou – svojím Diplodokom či jedným z dvoch tyranosaurov. Hneď ako vstúpi do hry mäsožravec, existuje nová možnosť ako vyhrať (okrem zbierania bodov vo forme lístočkov – dokiaľ nejaké na ploche sú). A tou je úplná likvidácia Diplodokov protihráčov. Hra končí, hneď ako jeden z hráčov nemá v hre žiadnu figúrku svojej farby. V tú chvíľu navyše vôbec nehrá rolu, koľko máte nazbieraných bodov – lístočkov vďaka svojim žetónom.

Keď vezmete do úvahy všetky dôležité princípy pravidiel tak, aby ste zaručene vyhrali, je to už veľká dávka premýšľania, plánovania krokov, taktiky a stratégie, predvídania krokov súpera, ale tiež odhad možných vplyvov náhody. Vždy ma znovu a znovu prekvapí, ako mi pri týchto hrách pracuje mozog, zatiaľ čo deti s úplnou ľahkosťou preplávajú zložitým systémom regúl a podmienok bez toho, aby javili známky námahy. Asi bude niečo na známom tvrdení o zaťažení mozgu s pribúdajúcim vekom.

Ak to zhrniem, čo o tejto sympatickej, graficky veľmi pekne spracovanej, jednoduchej a zároveň rafinovanej hre viem, je pre mňa jednou z tých, ktoré si rada zahrám ja i dcéra. Často sa k nej vraciame a vďaka veľmi praktickej kompaktnej škatuli ju berieme so sebou i na rôzne stretnutia a víkendové pobyty. Hra je určená pre deti od 7 rokov. My sme ju v tomto veku začali hrať. Je však možné, že i mladšie deti vďaka jasnému konceptu pravidlá zvládnu. Čo je však isté, dospelé ani staršie deti sa nudiť nebudú. Možno sa naopak zapotia o trochu viac než malí školáci, ktorým je dinosaurí svet tak blízky.