0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Pirátsky poklad - DJECO

RECENZIA: Pirátsky poklad - DJECO

Recenzie 19. 1. 2021 1 minúta
Každá kartová hra nás obohatí. Ešte sme snáď nenarazili na to, že by sa nejako zásadne podobali či kopírovali. Vždy je v nich nový nápad, niečo, čo je potrebné premyslieť a nájsť si tú správnu taktiku. Máme radi skladné praktické škatuľky, ktoré možno vziať so sebou kamkoľvek, jednoduchú rýchlu prípravu, nenáročnosť na pochopenie, v neposlednom rade potom spád a rýchly priebeh. Mať doma pár kartových hier úplne uspokojí základnú potrebu občas si niečo spoločne zahrať, obvykle v počte 2 – 4 hráčov.

Pirátsky poklad využíva obľúbenú tému, ktorá priláka najskôr chlapcov (alebo tak ako v našom prípade dievčatká milujúce poklady či iné cennosti). Koncept je jasný, zrozumiteľný a rýchly. Táto hra nemá veľké nároky na priestor na stole, čo je veľkou výhodou. Pár hier určite zahráte, než si dokážete nájsť dobrú taktiku na výhru. Potrebujete používať pamäť, aby ste vedeli, aké karty už boli v hre, ďalej potom určitý zmysel pre risk a odhad pomocou intuície (jedna karta na počiatku kola je známa, avšak dve zostávajú skryté). Nakoniec prichádza na rad rýchlosť a bystrosť, pretože ten, kto vezme kartu prvú, ju má „vo vrecku“.

Príprava hry je rýchla. Každý hráč si vezme súpravu pirátskych kariet (6 kariet s rôznymi druhmi pokladov a jednu s mapou), doprostred stola dáme balíček s pokladmi a s obrázkom truhlice na rube, vedľa nej potom karty s hákom (to sú v podstate trestné body). Ako už to u pirátskych hier býva, ide predovšetkým o získanie čo najväčšej časti pokladu - v tomto prípade vyobrazeného na kartách. Môžu to byť mince, kalichy, koruny, šperky, pištole alebo diamanty. Zrejme vás príliš neprekvapí, že každý druh má rôznu vzácnosť (početnosť) i hodnotu. Platí korelácia – čím menšia početnosť, a teda väčšia vzácnosť, tým väčšia hodnota.

A ako teda poklad získame?

No nie je to úplne zadarmo! Z balíčka pokladu sa vždy berú 3 karty a vyložia sa na stôl. Jedna sa otočí obrázkom nahor, dve zostanú utajené. Môže tam byť napr. pohár, mince, alebo najdrahší diamant (ten je v poklade len raz). Počet hviezd udáva hodnotu pokladu - najvyššiu hodnotu má práve diamant, a to je 6. Najmenšiu hodnotu majú potom najpočetnejšie mince (1). A teraz prichádza to správne napätie. Každý hráč si zvolí jednu zo svojich kariet a tú vyloží pred seba obrázkom dole. V ruke drží 6 kariet – každá zobrazuje jeden typ pokladu a jeho početnosť – plus má jednu navyše, ktorú môže použiť len raz v každej hre, a to je mapa. Mapa je univerzálny „žolík“, ktorý má premenlivú hodnotu.

Hneď ako všetci hráči vyložia svoju kartu, obrátia sa 2 utajené karty pokladu vyložené v predošlej fáze. A teraz ide o postreh a rýchlosť – hráč má nárok na každú kartu, ktorá sa zhoduje s tou jeho zvolenou. Všetci hráči teda naraz otočia svoje zvolené poklady a pokiaľ sa zhodujú s jednou či viac kartami pokladu, berú si ich. Ale pozor, pokiaľ má nárok na kartu viac hráčov, patrí karta tomu, kto na ňu skôr siahne. Nakoľko je to ten typ hry, kedy môže ľahko dôjsť k nepríjemným dohadom, je potrebné na počiatku hry poctivo nastaviť pravidlá, akým spôsobom sa bude na karty siahať tak, aby každý mal rovné šance a priebeh bol spravodlivý.

Pokiaľ sa hráč spletie a omylom siahne na inú kartu, berie si tzv. trestný bod vo forme háku. Hákov sa dá ale ľahko zbaviť, kedykoľvek hráč získa kartu pokladu s vyobrazenou mincou (čo je tá najpočetnejšia – ale najmenej hodnotná). Hák si musí vziať i hráč, ktorý použil „žolíka“ – mapu pokladu, ale nesprávne. Teda nepomohla mu získať karty pokladu. Ako som už spomínala, mapu možno použiť len raz za hru, potom sa vyradí. Funguje tak, že má v danom kole hodnotu najvyššiu z 3 kariet pokladu vyložených na začiatku. Hráč teda musí rýchlo vyhodnotiť, ktorá z nich to je, a včas na ňu siahnuť. Inak ho hák neminie.

Pirátske karty so 6 druhmi pokladov si hráči nechávajú v ruke po celú dobu hry. Berú si teda vyložené karty späť. Pre každé kolo majú k dispozícii vždy všetky druhy pokladu. Je však dobré v priebehu hry sledovať, aké karty už padli a sú teda z hry. Tým, že početnosť je známa, dá sa vysledovať, či ešte prídu ďalšie alebo už nie, a je teda zbytočné a netaktické ich vykladať.

Hra končí vtedy, keď už nezostávajú žiadne karty pokladu na vyloženie z balíčka. Body prinášajú hviezdy na nazbieraných kartách. Od celkového počtu sa potom odpočítajú body za háky. Pokiaľ vás hra zaujala, dodám ešte, že škatuľka je tradične veľmi skladná a ako väčšina kartových hier je i táto finančne ľahko dostupná. Aj preto tak môžeme mať doma kartových hier niekoľko a striedame ich podľa chuti. Verím, že i vás niektoré chytia za srdce a nebudete sa môcť odtrhnúť.