0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Lesné dobrodružstvo - DJECO

RECENZIA: Lesné dobrodružstvo - DJECO

Recenzie 13. 1. 2021 2 minúty
Ďalšia podarená kartová hra, tentoraz pojatá ako „tvorenie opičej dráhy lesom“. Nejde teda o princíp prikladania kariet podľa hodnoty či farby alebo prekonávanie nejakých zloduchov a hľadanie pokladov. Hlavným cieľom je pozbierať čo najviac na seba nadväzujúcich kariet, pričom nadväznosť je čisto „obrázková“.
Ako je typické pre väčšinu kartových hier, tak i v prípade Lesného dobrodružstvapravidlá jednoduché a rýchlo pochopiteľné. Možno ich teda vysvetliť doslova počas pár sekúnd. Pritom nechýba nápad, nutnosť premýšľať a taktizovať, v tomto prípade i veeeeeľmi zapojiť pamäť. Pravda, tú možno i nepoužiť, ale potom máte len veľmi malú šancu na výhru.

Grafika je sympaticky a prehľadne vymyslená. Pútavé opičie dráhy medzi stromami zaujmú každú malú opičku či tigríča. Spočiatku to vyzerá jednoducho, ale nedúfajte, že sa nezapotíte! Pri prvej hre skôr mrknite na princíp a možnosť stratégie ako získať čo najvyšší počet bodov. Postupne potom laďte taktiku tak, aby ste boli lepší než súper.

Ideme na to!

Príprava hry zaberie chvíľku. Každý si vezme počiatočnú a koncovú kartu svojej opičej dráhy, doprostred stola sa dá balíček kariet otočených obrázkami dole. Postupne sa obracajú vždy dve karty obrázkom nahor a hráči si vyberajú vždy jednu z nich, ktorá sa im hodí. Pravda, niekedy sa nehodí žiadna, ale máme šancu ešte nastaviť taktiku stavby cesty tak, aby sme zvolenú kartu nakoniec predsa len využili.

Všetky vybrané karty zostávajú hráčom na stole či v ruke otočené tak, aby nebol vidieť obrázok, čo je zásadné pre komplikovanosť hry (pri menších deťoch môžeme hru významne zjednodušiť tým, že povolíme podľa potreby na karty nazerať alebo necháme karty po celú dobu odkryté).

Hneď ako dôjde k rozdaniu všetkých kariet z balíčka, je potrebné zladiť čas, aby nikto nebol znevýhodnený. V tejto hre šlo totiž doteraz o pamäť, ale teraz už pôjde hlavne o čas. Hráči v rovnakú chvíľu otočia karty obrázkami nahor a zostavujú svoju dráhu tak, aby použili čo najviac svojich kariet. Všetky na seba musia ale z oboch strán správne nadväzovať, a to ako použitým dielom, tak farbou. Dráha obsahuje rôzne mostíky a povrazy v odlišných výškach.

V prvej fáze hry, keď si hráči vyberajú vždy jednu z dvoch kariet, je samozrejme veľmi ťažké si pamätať všetky už vybrané karty. Obvykle sa teda nepodarí mať súvislý sled kariet, ktorý potom len poskladáte za seba. Musíte trochu premýšľať, kam ktorú kartu dať, aby sa čo najviac vyplatilo jej umiestnenie.

Tlak času to všetko zásadne sťažuje. Ako? V hre je totiž ešte jedna hromádka, a to s kartami bonusových bodov. Ten, kto poskladá svoj rad prvý, všetkým oznámi, že skončil, a vezme si prvú bonusovú kartu. Vďaka nej získa 3 body navyše. Ďalšie karty potom pridávajú o bod menej. Keď hrajú len dvaja hráči, použijú bonusové karty dve. Môžu sa však dohovoriť, či bude najrýchlejší hráč bohatší o 3 body či len o dva alebo o jeden a ten druhý napr. len nedostane žiadny. Spočiatku môžete bonusové karty úplne vynechať a eliminovať tak faktor času. Nie každý rád premýšľa pod tlakom. Pokiaľ teda viete, že vaše deti nemajú rady časový limit, nestresujte ich tým a užite si hru bez tohto prvku. Aj tak je dosť náročné postaviť čo najdlhšiu súvislú trať. Časom napr. pridáte bonus na spestrenie.

Keď všetci svoje trasy lesom dokončia, navzájom si skontrolujú, či všetky karty skutočne správne nadväzujú. Body totiž získava hráč len za tie správne napojené. Nepoužité karty sa nepočítajú vôbec.

Lesné dobrodružstvo je príma hra pre svižné hranie, pri ktorom mozog nespí. Je to zábava a pohoda, trochu tlaku a práce s obrázkami. Hodí sa tak pre deti, čo napr. nerady počítajú, ale majú dobrú predstavivosť a pamäť. Môžu tak vyniknúť a užiť si svoju chvíľu slávy.

Pri každej kartovej hre je dobré zvážiť, koľko priestoru potrebujete, než sa do nej pustíte. Pri tejto potrebujete na prvú časť hry len malý priestor – balíček a dve pozície pre karty. Pri stavaní opičej dráhy je nutné, aby si každý hráč zaistil dlhý pás, ktorý vystačí pohodlne na celú dráhu s ohľadom na počet kariet v ruke. Je teda vhodné skladať cestičky napr. na koberci, aby priestor hráča nijako neobmedzoval. Môžu si tak karty rozložiť pred seba a vedľa skladať už finálnu dráhu. Pokiaľ nie je dosť miesta, napr. keď sa hráči navzájom obmedzujú na malom stole, stráca hra spád a môže dôjsť k zbytočnému handrkovaniu a sklamaniu, pretože pri časovom tlaku nie je priestor na vyjednávanie o centimetre hracej plochy. Odporúčam teda v rámci prípravy zvoliť vhodný priestor a nastaviť férové hranice.

Jedna hra je veľmi rýchla, trvá zhruba 10 minút. Je ale dobré ju hrať niekoľkokrát, pretože taktika sa postupne zdokonaľuje a hranie začína byť zaujímavejšie. Rozhodne počítajte s tým, že pri jednej hre to nezostane. Moja dcéra je opička, čo opičie dráhy stavala už odmalička, a neustále niekde visí a lezie, a tak je hra Lesné dobrodružstvo u nás veľmi obľúbená. Často ju pribalíme do batohu, keď niekam ideme. Zatiaľ nás nesklamala. Občas sa nám stane, že sa do hrania ostatným veľmi nechce. Stačí však proste začať hrať a prizerajúci sa postupne radi pridajú. Ono sa to totiž nedá vydržať. :-)