Potrebujete poradiť? 0940 052 867 Po - Pia 9:00 - 15:00
0
Košík
Úvodná stránka Mamin blog Logopédia INAK: 5. diel Aké vybrať hry

Logopédia INAK: 5. diel Aké vybrať hry

Rozvíjame predškolákov 24. 1. 2020 1 minúta
Seriál Logopédia INAK: 5. diel – Rozdelenie hier podľa oblastí, ktoré nie iba v logopédii naše deti rozvíjajú. Motorické hry, hry napodobňovaním, premýšľavé a tvorivé. Rozprávanie o živote, o zladení materstva s profesijnou kariérou, o ceste za vlastným sebapoznaním a realizáciou v rovnováhe so Zuzanou Blažkovou, klinickou logopedičkou a autorkou blogov Logopedie JINAK a Máma logopedka.

Dajú sa hry nejako rozdeliť, napr. čo pomôže na čo, môžeš nám odporučiť nejaké príklady, ktoré môžeme zakúpiť domov a rozvíjať komunikačné schopnosti i napr. bez logopedických ťažkostí?

 

Áno, mám ich pre seba podelené do niekoľkých kategórií, ktoré vám predstavím.
  

MANIPULAČNÉ – motorické: také hry a hračky učia dieťa používať veľké svalové skupiny tela – rozvíjajú hrubú motoriku. Patria sem napríklad: to, na čom sa dá jazdiť, s čím sa dá hádzať (lopta, balóny, šípky), skákadlá, balančné podložky, švihadlá, skákacie gumy, obruče, kužele, hracie tunely...

IMITAČNÉ – napodobňovacie: také hry a hračky podporujú sociálny, emocionálny i jazykový vývoj, pretože pomáhajú dieťaťu rozprávať myšlienky (príbehy), ktoré mu práve bežia hlavou. Patria sem napríklad: detské kuchynky, autíčka s garážami, upratovacie súpravy, bábiky a domčeky pre bábiky, maňušky, bábky, plyšové hračky, figúrky zvierat...

KOGNITÍVNE – „premýšľacie“: také hry a hračky podporujú kognitívny vývoj dieťaťa tým, že ho učia riešiť problémy, hľadať dôvody a chápať dôsledky, podporujú zvedavosť, rozvíjajú matematické zručnosti... Tieto typy hračiek okrem iného rozvíjajú koordináciu rúk a očí a trénujú jemnú motoriku. Medzi také hračky patria napríklad: LEGO a iné stavebnice, kocky, puzzle, tangramy, korále, prevliekačky, vkladačky a stolné hry s pravidlami.

SENZORICKÉ/KREATÍVNE (tvorivé): sú také hry a hračky, ktoré stimulujú zmysly, rozvíjajú predovšetkým sociálne/emocionálne zručnosti a jemnú motoriku. Ponúkajú dieťaťu priestor pre relaxáciu, podporujú jeho schopnosť sústrediť sa a učia ho vyjadrovať svoje emócie. Do tejto kategórie patria umelecké, tvorivé a hudobné hračky. Príklady: umelecké potreby (pastelky, kriedy, farby...), modelína, kinetický piesok, hudobné nástroje, dažďové palice, drevené drievka, Pom Pom guľôčky, chlpaté ohybné drôtiky...

OSTATNÉ: všetky hračky, ktoré nezaradíme do jednej z vyššie uvedených kategórií – ja sem radím väčšinou elektronické „tlačidlové“, „revajúce“ hračky a nezmysly, ktorých by bolo lepšie sa zbaviť. :)