0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Kvedlalové z Kvedlinburku - MINDOK

RECENZIA: Kvedlalové z Kvedlinburku - MINDOK

Recenzie 5. 11. 2020 3 minúty
Premýšľate, kto to vlastne sú tí Kvedlalovia? Čo to je za prapodivný názov? Nakoniec nie je až tak nepríhodný. Ide totiž o akýchsi pokútnych felčiarov, ktorí na kvedlinburskom jarmoku 9 dní ponúkajú zázračné nápoje na neduhy všetkého druhu – od čkania až po nádchu.
Vezmite si svoj kotlík v podobe hracej dosky s políčkami pre umiestnenie jednotlivých čarovných ingrediencií do tvaru akejsi špirály, presnejšie víru, ktorý vzniká pri miešaní zázračných nápojov. Postupne nazbierajte do svojho kúzelného vrecúška ingrediencie, ako je oranžová tekvica, modrá havrania lebka, červená muchotrávka, fialový koreň mandragory, čierny smrtihlav alebo zelený križiak, aby ste z nich mohli vyrobiť ten najhodnotnejší liečivý odvar. Vyhráva ten, kto nazbiera najviac bodov, čo možno docieliť mnohými spôsobmi.

Hneď ako sa pustíte do vysvetľovania všetkých vplyvov, ktoré pridávajú body, zistíte, či hra je pre vás ako ušitá, alebo si na ňu snáď radšej nebudete trúfať, aby ste neboli pokorení svojimi ratolesťami rýchlejšie, než si prajete. Tak ako ja. So svojou osemročnou dcérou som hneď pri prvej hre prehrala na celej čiare. Hoci je koncept určený pre deti od 10 rokov, podivne ľahko sa zorientovala v neprehľadnej zmäti rôznych výhod a podmienok, ktoré vedú k získaniu bodov. Ja som musela pokorne prijať svoju prehru ako úplne zaslúženú a uznať, že deti proste dokážu veci, o ktorých sa nám ani nesníva. Pokiaľ máte radi hry, kde je potrebné neustále hodnotiť výhodu svojho ťahu, tak sú Kvedlalové ideálna hra pre celú rodinu.

Dospelí sa rozhodne nudiť nebudú a spodnú hranicu detských hráčov odhadujem okolo 8 rokov. Nie je potrebné byť zdatný čitateľ, všetky súvislosti sú veľmi názorne zobrazené graficky. Ani matematika nie je extrémne zložitá, nie je nutné počítať desiatky či stovky. Tá hlavná obratnosť je v neopomenutí žiadnej okolnosti, ktorá je výhodou či nevýhodou. Zváženie rôznych variantov krokov tak, aby zisk bol finálne najbližšie víťazstvu. Niekedy menej môže byť viac. Riskovať zdravo je nutné, ale nemusí sa to vyplatiť. Do hry vstupuje i relatívne silný faktor náhody a už samotné vyberanie hracích žetónov z vrecúška je, skrátka, o šťastí. Mne samotnej sa pri prvej hre smola lepila doslova na päty.

V čom spočíva hlavný princíp hry?

Do svojho kotlíka každý prikladá žetóny vylosované z vrecúška, a to v každom kole tak dlho, dokiaľ nejaké žetóny má, ťahať ich chce, alebo dokiaľ tzv. nevybuchne. Hodnoty políčok na ukladanie žetónov postupne rastú, ich bodové ohodnotenie tiež, i keď pomalšie. Niektoré polia po sebe idúce majú počet bodov získaných na konci kola rovnaký. Náhodne rozložené sú polia s obrázkom rubínu, ktorý prináša výhodu navyše. Prikladanie žetónov prebieha tak, že počiatočným políčkom je to, kde sa nachádza drevený žetónik kvapky. Hodnota žetónu nás posúva po ploche smerom k vyšším číslam. Každý hráč kladie žetóny svojím tempom, dokiaľ je to možné a vhodné. K nežiaducemu výbuchu, ktorý môže hráčovi pekne „zavariť“, dochádza vtedy, keď súčet hodnôt bielych (neutrálnych) žetónov, ktoré neslúžia ako ingrediencie, je viac ako 7. Nakoľko môj zázračný nápoj vybuchoval niekoľkokrát za sebou, mohla by som o negatívnom efekte na výsledok dlho rozprávať.

Hneď ako všetci hráči skončia, uzavrú a vyhodnotia dané kolo. Rozhodujúce je hracie políčko, ktoré susedí s políčkom, na ktorom je posledný položený žetón (je pred ním smerom k cieľu). Hráči, ktorým zázračný nápoj nevybuchol, porovnajú hodnotu tohto políčka, a ten, kto ju má najvyššiu, môže hodiť kockou a získať bonus navyše. Pokiaľ rozhodujúce políčko obsahuje vyobrazenie rubínu, hráč získava jeden rubín a tiež počet bodov uvedených na tomto políčku. Nakoniec si hráč môže nakúpiť zo spoločnej zásoby (ktorá nie je neobmedzená) ďalšie žetóny do svojho vrecúška, a tým tak zlepšiť dynamiku svojej hry. Za rubíny si potom môže hráč vymeniť posun kvapky na hracom poli – kotlíku či znovu naplniť flakón (flakón možno v priebehu kola použiť pre možnosť vrátiť žetón späť do vrecúška – avšak nie pokiaľ spôsobuje výbuch). Dorovnávacím prvkom na zmiernenie náskoku prvého hráča je tzv. krysí kameň. Ten hráčom umožní v nasledujúcom kole posunúť počiatočné pole s kvapkou o niečo ďalej. Za tento efekt som bola veľmi vďačná. Spomalil totiž rovnako už neodvratnú cestu k mojej skaze.

Kúzlo farebných kníh

Najväčšie kúzlo a atraktivitu celému hernému konceptu dodávajú farebné knihy, ktoré významne ovplyvňujú priebeh kol. Každá má trochu iné vlastnosti. Oranžová kniha určuje cenu žetónu s tekvicou, čierna má dve odlišné strany (pre hru v dvoch hráčov prípadne viac) a určuje hodnotu žetónu smrtihlava. Ďalšie knihy (zelená, červená, modrá, žltá, fialová) už majú štyri rôzne strany označené záložkami a každá strana obsahuje inú verziu hodnôt žetónov a výhod pre hráčov. Tým možno hru takmer nekonečne obohacovať a spestrovať o nové prvky. Autori odporúčajú, aby bola vždy použitá súprava s rovnakým počtom záložiek (napr. všetky knihy nechať na strane s tromi zobrazenými záložkami). Nie je to však podmienkou.

Každá kniha má jedinečný variant možných výhod do hry. Pokiaľ je teda kniha aktívna, zmienená výhoda platí, a to buď okamžite, alebo na konci kola. Získavate tak napr. body, žetóny, rubíny a možnosť losovať dodatočné žetóny z vrecka, či posúvať kvapku na hracej doske. Podmienky sú rozličné – môžu súvisieť s počtom alebo polohou určitých farieb žetónov alebo súčtom ich hodnôt.

Aby sa hra ešte ďalej zostrila, máme k dispozícii i tzv. karty jasnovidenia. Tie sa otáčajú na začiatku každého kola. Efekt modrých kariet pôsobí po dobu celého kola, prípadne na jeho konci, napríklad „Ak je na vašom hodnotenom poli v tomto kole rubín, dostanete navyše 2 body.“ Efekt fialových kariet je okamžitý a vykoná sa hneď, ešte pred začatím kola.Príkladom je „Hráči s najmenším počtom rubínov dostanú po 1 rubíne.“

Hra má ešte jedno spestrenie, a tým je obojstrannosť hracích dosiek hráčov s kotlíkmi. Pokročilejšia verzia pridáva do hry ešte jednu stupnicu, na ktorú umiestnime počítací žetón. Vo chvíli, keď môžeme posúvať žetónom kvapky, možno zvoliť z dvoch variantov posunu a posunúť práve tento žetón. Na každej pozícii tak získava hráč navyše výhodu (1 – 4 body, žetón či rubín navyše). Koniec hry nastáva po vyhodnotení 9. kola. Víťazí hráč s najväčším počtom bodov. V prípade zhody víťazí ten, kto dosiahol najvyššie pole v kotlíku. Pri sčítaní bodov môžu pomôcť ešte nevyužité rubíny a v prípade, že u hráča v poslednom kole nedošlo k výbuchu kotlíka, dostáva za každých päť pomyselných peňazí ďalší bod. Verím, že už v tejto chvíli je vám jasná jedna vec – hra Kvedlalové je zábavná, chytrá, farbistá, premenlivá, nenechá vás zaspať na vavrínoch a preverí schopnosť sústrediť sa a kombinovať okolnosti pravidiel hry.

Pokiaľ vo svojej práci či v bežnom živote neustále balancujete medzi rôznymi potrebami a podmienkami, robíte niečo ako projektovú činnosť. Precvičiť tieto zručnosti u detí, ktoré zatiaľ zložitý projekt reálne nemôžu dostať na starosť, je báječná šanca na úspech v budúcnosti. Ide o akýsi šiesty zmysel, druh bystrosti, ktorý potrebujeme, aby sme zvládli pracovať pod tlakom. Tým nemyslím tlak iba časový, o to v tejto hre nejde. Skôr než o časový stres ide o schopnosť zahrnúť do vybraného riešenia či kroku to, čo sa javí ako najvýhodnejšie a najefektívnejšie. Rozhodne nie je potrebné zúfať, pokiaľ sa na také premýšľanie necítite. Zvoľte si takúto hru, ktorá najlepšie vystihuje práve váš štýl. I preto pre vás pripravujeme naše recenzie písané rodičmi a deťmi, aby ste sa mohli dobre rozhodnúť. U nás Kvedlalovia získali to najlepšie hodnotenie už len preto, že táto hra dokáže zaujať (a to pobaviť i potrápiť) hráča každého veku, a to vrátane dospelých.