0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Honga – HABA

RECENZIA: Honga – HABA

Recenzie 19. 4. 2021 2 minúty
Už keď sme po prvýkrát vytiahli zo škatule hraciu dosku a ostatné herné prvky ku hre s trochu tajuplným názvom „Honga“, bolo jasné, že sa veľmi ľahko dostane do našej domácej „topky“. Milujeme totiž tému doby kamennej, nech už ide o mamutov, získavanie surovín v prírode a hospodárenie s nimi, ale tiež o výmenu čohokoľvek, čo má hodnotu pre prežitie.
Animácia patrí k tým lepším – je jednoduchá a zrozumiteľná, ale nestráca na malebnosti a zodpovedá zvolenej téme. Vďaka grafike sa v hre ľahko zorientuje snáď každý. Kto teda má rád hry, ktoré zaujmú všetky generácie tak, že dokonca menšie deti sa dokážu plne zapojiť a dospelí sa nenudia, je táto hra jednou z prvých, po ktorej siahnete pri výbere. Pokiaľ ste si navyše obľúbili hry, pri ktorých sa nemusíte dlho prehryzovať pravidlami a trikrát si opakovať, čo a ako hrať, aj keď zároveň očakávate zaujímavú zápletku a spád, tak neváhajte. Honga je hra presne pre vás!

Cesta k víťazstvu

Ak by sme chceli nejakým spôsobom popísať herný koncept, je o tom, že hľadáte rôzne cesty k získaniu víťazných bodov, máte vždy „v ruke“ niekoľko možných variantov, žiaden nie je zlý ani dobrý, všetky majú zmysel, ale vy sa rozhodujete, vďaka ktorému máte väčšiu šancu získať body skôr než ostatní. Je v ňom síce princíp náhody, ale skôr máte rozhodovanie vo svojich rukách. Vaša voľba spočíva na tom, či dáte prioritu zbieraniu surovín (voda, ryby, bobule, huby), ktoré samy o sebe body vo väčšine prípadov neprinášajú, ale sú nutné na ich získanie, alebo zameriate svoje úsilie na zdolanie posvätnej hory, kde je šanca, že keď vyleziete na vrchol prvý, máte 5 bodov „do vrecka“, alebo stavíte na šancu v podobe bonusových kariet, ktoré pri použití v hre prinášajú rôzne výhody.

Hra je podľa tvorcov určená pre deti od 8 rokov, ale sme si istí, že už zhruba v 6 rokoch šikovní hráči pravidlá pochopia. Rozhodovanie totiž prebieha formou umiestnenia guľatej kartičky rozdelenej na 4 diely, kedy v každom z nich je určitý počet ručičiek. Ručičky ukazujú na rôzne časti hernej plochy a tým určujú, ktorú akciu hráč spraví (a zároveň v akom počte). Pokiaľ teda 3 ručičky smerujú napr. do oblasti s hubami, pripočíta si hráč v zásobe 3 huby. Okrem zbierania surovín ako sú voda, bobule, ryby či huby, je možné nasmerovať ručičky na posvätnú horu, kde potom hráč môže poskočiť o príslušný počet schodov. Hneď ako jeden z hráčov vstúpi na vrchol, získava automaticky 5 bodov, ostatní hráči potom nižší počet bodov podľa svojej pozície, pokiaľ sa tiež rozhodli na horu liezť. Následne potom všetci zostúpia opäť pod horu a môžu znovu smerovať k vrcholu. Posvätná hora je teda jedným zo spôsobov, ako priamo získať body.

Výmenný obchod

Najrýchlejšie však body naskakujú na trhovisku. Je to miesto, kde sa suroviny vymieňajú za rôzne predmety s určitou hodnotou. Táto hodnota vyjadruje počet bodov, ktorý hráč výmenou získal. Avšak pozor! Najvyššiu hodnotu majú predmety, ktoré možno získať iba s pomocou výmeny mamuta. V tú chvíľu vám základné suroviny nestačia. A ako mamuta získať? Áno, opäť umiestnením ručičiek do časti hracieho poľa, kde môžete prilákať mamuta na dobroty, ako sú bobule, huba a ryba (tými ho nakŕmite). Celé stádo mamutov má rôzny maximálny počet členov podľa počtu hráčov. Každý novo prilákaný mamut posúva predchádzajúceho mamuta o políčko ďalej, až ho vytlačí von. Takého mamuta si hráč postaví na svoju hraciu doštičku (slúži na evidenciu zásob surovín) a má ho tak pripraveného na výmenu na trhu.

Zaujímavým obohatením hry je mamutí kel. To je symbol, ktorý dostane hráč čo má v stáde na hracej ploche najväčší počet mamutov. Vďaka klu môže použiť pri ťahu guľaté kartičky s označením práve takého klu. Výhodou pre neho je, že celkový počet ručičiek na kartách je 5 oproti štandardným 4. Dynamika jeho hry je teda väčšia než pri ostatných.

Poslednou možnosťou vašej voľby je tzv. cesta hlbokým lesom – je to miesto, kde sú v zásobe bonusové karty. Každá z nich vám prináša nejakú výhodu, nie vždy však body. Možno ich vďaka karte získať priamo alebo výmenou za suroviny. Môžete mať možnosť pridať ručičku na akékoľvek pole alebo prihodiť suroviny navyše pri výmene. Niektoré karty vám umožnia postúpiť na posvätnej hore vyššie, iné zase zvoliť si z dvoch guľatých kartičiek tú lepšiu.

Pozor na Hongu!

Stále si vravíte, čo vlastne znamená to tajuplné slovo „Honga“? Áno, ten pojem je v hre veľmi podstatný. A nie je to žena alebo nadprirodzená bytosť, ale poriadny šabľozubý tiger, bez ktorého predsa nemôže byť žiadny príbeh z doby kamennej úplný. Figúrka tigra sa na začiatku hry umiestni doprostred hernej dosky a všetci hráči ho pri hre strážia a sa starajú sa o neho. Skrátka, na neho stále myslia a nesmú ho opomenúť. Ako? No predsa ručičkou! Každý hráč pri voľbe umiestnenia svojich ručičiek musí minimálne jednou ručičkou „myslieť“ na tigra Hongu. Pokiaľ to neurobí, berie si tigra k sebe a musí ho kŕmiť svojimi surovinami, dokiaľ sa ho opäť nezbaví. Zbaviť sa Hongy možno tak, že si ho vezme iný hráč, alebo pomocou bonusových kariet. Taká bonusová karta vám teda umožní v jednom kole hrať tak, že na tigra myslieť nemusíte a ručičky použijete inak.

Verím, že už je jasné, že táto hra nie je o strate a chybách, ale o voľbe z mnohých dobrých možností. Každá niečo prináša, ale ide o to rozhodnúť sa tak, aby váš zisk prekonal zisky ostatných hráčov. Niekto lezie na posvätnú horu, niekto zbiera bonusové karty, iný zase buduje mamutie stádo. Nič nie je zle, len ide o to, kto prvý dosiahne políčko cieľového súčtu bodov (pre rôzny počet hráčov je iný). Hra nie je o boji ani o škodení. Už to, že každý hráč má svoju doštičku, kde si pomaly „syslí“ svoje hodnotné suroviny a predmety, pôsobí veľmi prívetivo a nekonfliktne. Stratégia spočíva vo voľbe alternatív, nie je potrebná vysoká matematika. Body sa pripočítajú postupne, vždy v hodnote do 10. Preto je hra vhodná aj pre malých počtárov, čo si ešte nie sú istí v počítaní. Ako rodič, ktorý v každej hre hľadá nejaký hlbší význam a prínos, oceňujem pri podobných hrách reálny kontext historickej doby, o ktorej sa deti dozvedajú v dejepise. Nám dospelým sa to zdá samozrejmé, ale menším deťom podobné hry uľahčujú orientáciu v postupnosti etáp vývoja človeka. Vďaka hrám tohto typu vedia, kedy vznikol človek a akým spôsobom žil v prvej fáze svojho vývoja. Je to doba pre nás všetkých veľmi ľahko uchopiteľná a obľúbená pri skúmaní našej minulosti. Aj preto hodnotím hru Honga ako jednu z najlepších, ktoré poznáme. Hrali sme ju už veľakrát, a stále nás znovu a znovu láka svojím pravekým dejom k novým dobrodružstvám.