0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Boom, Bang, Gold – HABA

RECENZIA: Boom, Bang, Gold – HABA

Recenzie 16. 2. 2020 5 minút
Máte radi hry, kde sa do niečoho búcha a navyše ide o postreh? Taký ten stres, aby človek niečo urobil, čo možno najrýchlejšie? My veľmi nie… Preto keď som z pravidiel hry Boom, bang gold vyčítala, že budem niekam do škatule hádzať plnou parou dynamit a potom rýchlo zbierať žetóny, navyše tak, že sa o ne pobijem s ostatnými, nebola som vôbec nadšená. Čakalo ma však prekvapenie.

Pri prvej hre Boom, Bang, Gold od nemeckej značky Haba som sa však postupne roztápala a pri tretej hre som sama navrhla, že si dáme ďalšiu. No fakt. Ja, ktorá bytostne neznášam akékoľvek násilie. Hm, asi niekto veľa premýšľal, keď hru tvoril, a tak nejde len o lacnú zábavu vo veľkej škatuli.

Základný princíp konceptu je netradičný. Predstavte si, že prvý krok každého kola je vziať do ruky červené drevené dynamity (majú i symbolickú rozbušku v podobe povrázku) a šmariť ich do papierovej škatule. Ono totiž tá škatuľa má dvojité dno a elegantne vymyslený trik, kedy je vrchné dno trochu pružné. Dôjde teda k efektu, kedy žetóny, ktoré predtým všetky otočíte obrázkom kamienkov nahor, sa rôzne pootáčajú. To je predsa fyzika! Áno, musíte premýšľať, ako hodiť, kam hodiť a ako navyše rýchlo použiť niektorú zo svojich rúk na zbieranie. A už sme pri postrehu a rýchlosti.

Možno ste si všimli, že keď je v priebehu akejkoľvek hry neustále jasné, kto vedie a o koľko, naplní to dej akýmsi nepríjemným napätím vyvolaným súťaživosťou. Niekto ten adrenalín má rád a vyprovokuje ho k výkonom, iný je paralyzovaný a nezmôže sa na nič. Táto hra má pre nás veľké plus – zlato sa zbiera do papierových debien a nie je príliš vidieť, koľko ho kto má. Vo fáze zbierania nemáte čas pozorovať, koľko zobrali ostatní. Navyše stačí raz zobrať šerifskú hviezdu a pomery sa rapídne zmenia. Hrá pri tom veľkú rolu to, či ste zbierali viac legálne, či nelegálne zlato.

V priebehu dvanástich stanovených kôl sa teda ani chvíľku nenudíte. Hra je spestrená okrem žetónov s obrázkom šerifskej hviezdy (súperi odovzdajú všetko nelegálne zlato) tiež dynamitom (hádžte znovu), krompáčom (otočíte si ešte 5 žetónov), alebo revolverom (ten má dcéra úplne najradšej – háda sa, v ktorej ruke je schované zlato).
Aby ste to nemali tak jednoduché – zbierať rýchlo žetóny je predsa pohoda ☺ – každý hráč má navyše jednu bytosť, proti ktorej je na rozdiel od ostatných chránený. Duch, krysa, had či netopier sa totiž môžu rovnako odhaliť pri „výbuchu“. Pokiaľ je to „vaše“ zvieratko, môžete využiť výhody a zavolať: „Pozor, krysa!“. Ostatní musia reagovať tým, že zdvihnú ruky nad hlavu a zvolajú „Pomóóóc“. V tomto momente sme sa veľmi nasmiali. Veľká zábava je, keď si nemôžete spomenúť, čo že ste to mali zavolať.

Hoci hra pôsobí na prvý pohľad jednoducho a splašene, mohli by ste očakávať, že vás prestane čoskoro baviť. Opak je však pravdou. Už po chvíli sa necháte vtiahnuť do deja a tešíte sa na ďalšie kolo. Neviem, či je pre človeka tak návykové práve zbieranie zlata alebo beztrestná možnosť proste plnou parou šmariť do škatule. Každopádne pre pocit spokojnosti a pohody je zásadný princíp férových pravidiel hry, ktorý je jasne daný vopred. Pokiaľ ich porušíte, čaká vás zaslúžený trest, ktorým je herná nevýhoda – jedno kolo stojíte alebo prídete o svoje zlaté nugety. A to stojí za to vydržať! Na počiatku hry totiž každý odrieka zlatokopov sľub s dynamitom v ruke. Je to dôležitý rituál uvedomenia si, že i najnapínavejší boj musí prebiehať v rámci dohodnutých regulárnych princípov, aby víťazstvo bolo spravodlivo získané a zaslúžené. Verím, že i najväčší bitkári nakoniec uznajú, že taká hra prináša lepší zážitok a omnoho príjemnejší pocit z dosiahnutého výsledku, nech už je akýkoľvek.