0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Superfarmár - GRANNA

RECENZIA: Superfarmár - GRANNA

Recenzie 2. 7. 2020 2 minúty
Táto rafinovane jednoduchá i kúzelne premyslená hra z prostredia farmy je jedným z najväčších trhákov u nás doma. Kúpila som ju v dobe, kedy dcéra začala milovať všetko hranie spojené s hospodárením – zvyšovaním hodnoty, zámenou, získavaním „majetku“ a navyše to všetko v spojení s obľúbenými zvieratkami, ako je králiček, prasiatko, ovečka, kravička či kôň. Keď k tomu pridáme ešte rodenie mláďatiek, nič už k dobrej zábave nechýba.

Hra Superfarmár však rozhodne nie je len čisto zábavná. Je veľmi poučná, nečakane logická i strategická. Jej jednoduchý princíp umožňuje zvládnuť takticky hrať i v nižšom veku. My sme začali meniť zvieratká s cieľom získať všetky druhy niekedy okolo piateho až šiesteho roka. Ide o jednu hlavnú zručnosť, a to je počítanie do šesť. Hneď ako dieťa toto zvládne, nič nebráni tomu, aby si hru užilo naplno.

Hlavnou líniou deja je rodenie mláďat a následné zamieňanie zvierat s nižšou hodnotou za vyššiu. Spočiatku si pripomínate pomery hodnôt častejšie, ale čoskoro si všetko pamätáte z hlavy. Cieľom hry je vlastniť od každého druhu zvierat aspoň jedno. Môže sa vám narodiť alebo ich môžete zmeniť v definovanom pomere, a to 6 zajacov za 1 ovcu, 2 ovce za 1 prasa, 3 prasatá za 1 kravu a 2 kravy za 1 koňa.

Ale to by nebol statok, aby okolo neho nesliedila líška alebo vlk. Líška vám zožerie všetkých zajacov a vlk všetko  okrem koňa. To je dosť veľký zásek na ceste k cieľu. Môžete si ale zvieratká chrániť, a to malým psom v hodnote ovce (ten chráni proti líške) alebo veľkým psom v hodnote koňa (chráni pred vlkom, nie však pred líškou). Deti sa tak naučia myslieť na budúcnosť a investovať do nej. Skúsia si párkrát dôjsť rýchlo k cieľu a riskovať. Občas prídu o všetko a prehrajú. To im dá novú skúsenosť, keď už potom volia medzi istotou a rizikom spojeným s rýchlejšou cestou s možnou vysokou obeťou. Chrániť sa pred rizikami, ktoré môžu i nemusia prísť, je pre deti niečo, čo v bežnom detskom svete nemusia vždy zaznamenať – vďaka ochrane zo strany dospelých. Je veľmi užitočné si tým prežitkom prejsť v bezpečí hry a chápať tak, že život môže priniesť úskalia, ktoré je dobré predvídať a zvážiť, či sa vyplatí proti nim zabezpečiť.

Zmena rôznych objektov, ktoré majú hodnotu definovanú počtom iných objektov, je veľmi praktická príprava na matematické a logické myslenie. Pokiaľ poznáte Hejného metódu, viete, že práve tam sa stretávame s rovnakým princípom a úlohy tohto typu sú jedným z ťažísk matematického vzdelávania u menších detí.

Rodenie mláďat pridáva do hry jasný parameter – pre mláďa potrebujem dvoch jedincov rovnakého druhu. To vie snáď každý drobec ☺. Tu to využívame na jednoduché počty – párovanie. Hneď ako hodí hráč, ktorý je na rade, dvoma kockami a padne mu jedno či dve zvieratká, začne najprv počítať, koľko párov týchto zvierat jeho statok už má. Počíta avšak do párov rovnako i zvieratká na kockách. Keď má malý farmár zvieratiek už viac, môže to byť už veľa počítania, u ktorého chyba znamená ošmeknúť sa o potrebných jedincov do stáda.

Na kockách však môže padnúť už zmienený votrelec – líška alebo vlk. Potom stádo mizne veľkou rýchlosťou a ako už bolo vyššie povedané, líška zožerie všetkých zajacov, vlk všetko okrem koní. Pokiaľ sa teda nechránite pomocou psíkov, môžete o všetko prísť napr. i tesne pred koncom hry.

Zameniť zvieratká v pravý čas vyžaduje rovnako cennú úvahu. Pokiaľ mám napr. viac prasiatok, môžem ich zmeniť za kravu, ale pokiaľ mi žiadne nezostane a padne mi prasiatko na kocke, nenarodí sa mi žiadne mláďa. Niekedy je teda vhodné držať zvieratá čo najdlhšie, aby mi niesli nové mláďatá. Taká krava, keď sa podarí ju hodiť do páru a pribrať tak do stáda, vám prinesie rovnakú hodnotu, ako by ste vyprodukovali 36 zajacov, a to je dosť makačka. Skúste sa napríklad detí spýtať, koľko králikov by bolo potrebných na jedného koňa. To sú potom veľké počty.

Dcéra mi napr. na záver jednej hry vraví: „Mami, keď máš dva kone, tak si vlastne vyhrala.“ Chvíľu som nevedela, čo tým myslí, ale vy už asi viete…Tak napr. skúste so svojim deťmi vyskúšať i túto úvahu.

Farmárska hra má spád – ani chvíľu sa nenudíte, pretože neustále prepočítavate. Jedna hra pri väčšej rýchlosti trvá tak 10 minút. S menšími deťmi to, samozrejme, môže byť dlhšie. Súprava obsahuje i hracie dosky s obrázkami žetónov zvierat, na ktoré si môžete získané zvieratká klásť. Pre začiatok to iste pomôže lepšie sa zorientovať v pravidlách hry. Navyše na doske máte vždy pri ruke prepočítavacie pomery. No jednako nám lepšie vyhovovalo si zvieratká klásť voľne na stôl pred seba, radiť si ich podľa potreby a mať možnosť vlastniť zvieratiek viac, než doska umožňuje, čo sa v priebehu hry stáva často. Nenechajte sa teda zväzovať doskou a pokojne hrajte bez nej. Vďaka tomu opäť môžete celú súpravu dať do vrecúška či menšej škatuľky a vziať so sebou ľahko na cesty.

Čo mi však úplne učarovalo, je história a pôvod tejto nadčasovej hernej súpravy. Napadlo by vám, že práve táto hra vznikla v roku 1943, teda uprostred dlhej a únavnej vojny, a to vo Varšave? Vtedy sa volala „Chov zvieratiek“ a jej autorom je významný poľský matematik. Po uzatvorení univerzity sa ocitol bez zamestnania. Vďaka tomu však prišiel s nápadom tejto hry, ktorá si čoskoro získala nečakane veľký počet priaznivcov. Spríjemnil tak dospelým i deťom ťažké a smutné vojnové obdobie. Pôvodné hry bohužiaľ zhoreli počas povstania vo Varšave v roku 1944, ale osud chcel, aby sme i my, mierové generácie, mohli zažiť radosť z budovania statku na základe jednoduchej zámeny. Jeden exemplár sa zachoval mimo Varšavu a po rokoch sa rodine Borsukových vrátil späť. Pri príležitosti 100. výročia narodenia pani Borsukovej, 25. výročia úmrtia jej manžela, a tiež pri príležitosti 10. výročia obnovenia výroby hry, ktorá teraz pod názvom Superfarmár baví ďalšie generácie detí i rodičov, priniesla Granna v roku 2007 novú, farebnejšiu, priestornejšiu a dynamickejšiu verziu, ktorej českú verziu si môžete kúpiť i u nás.

Na hru Superfarmár navyše nadväzuje jeho cestovná a kompaktná verzia, ktorá nemá o nič ochudobnené pravidlá, ale tiež moderné verzie hry Ranč, kde deti okrem množenia a vymieňania svojich zvieratiek plánujú i nákup pastvín, na ktorých sa ich stáda budú pásť.