0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Doba kamenná Junior – MINDOK

RECENZIA: Doba kamenná Junior – MINDOK

Recenzie 9. 4. 2020 1 minúta
Pokiaľ máte radi historické témy a doba prvých ľudí loviacich mamutov vaše deti osloví, určite odporúčame jedným hlasom ponoriť sa do čítania pravidiel hry Doba kamenná Junior a vžiť sa do role pravekých ľudí: „V dobe kamennej pred 10 000 rokmi sa život ľudí veľmi líšil od toho dnešného. Ľudia museli usilovne pracovať, aby si postavili skromné chyže a svoje jedlo si lovili alebo zbierali bobule a huby. Svoje životy žili obklopené prírodou. Keď slnko zapadlo, kvôli svetlu a teplu sa zhromažďovali okolo ohňa...“ Je ťažké odolať a nečítať ďalej...
Dlho som váhala, či má zmysel si túto hru zaobstarať. Grafické stvárnenie ma síce uchvátilo na prvý pohľad, ale celkovo sa mi hra zdala príliš jednoduchá. Pár obrázkov a osem políčok usporiadaných cyklicky dokola, tri domčeky, jednoduché symboly a pes. Čo by kto čakal?

Nenechajte sa však zmiasť! Už textu pravidiel hry dávam „jednotku“. Nezačínajú totiž obvyklým „cieľ hry“ a „hra obsahuje“, ale pútavým rozprávaním o živote prvých ľudí. Dozvedáme sa o deťoch a ich citovému spôsobu prežívania o tom, že práve v tejto dobe si človek k sebe pripútava prvé divoké vlky a domestikuje ich až k dnešných maznáčikom. Názorne vnímame, čo ľudia v tej dobe vyrábali, ako stavali svoje obydlia a že sa v práci nemali kedy ani na chvíľu zastaviť. Pochopíme i to, ako jedli a ako napríklad prišli na princíp pálenia keramiky. Vidíme i oheň a jeho dôležitosť v vtedajšom svete ľudí. Pre dnešné deti, ktorých obrázok domova a jeho bezprostredného okolia je úplne iný, je až zdravotne nevyhnutné na chvíľu presunúť myseľ k základným potrebám života a prežitia; čistá voda v rieke, les, hlina, bobule, lov, výroba vlastnými rukami a verný štvornohý priateľ po boku.

Už po pár minútach otáčania kartičiek a zbierania surovín mi bolo jasné, že pri jednej hre nezostane. Áno, hrali sme snáď päťkrát za sebou a keby nás netlačil čas, asi by sme hrali až do rána 😊
Čo nás teda toľko zaujalo? Predovšetkým to, že bolo nutné po celú dobu hrania premýšľať. Žiadne flákanie. To posledné, čo som od hry očakávala. Náš herný príbeh totiž rafinovane kombinuje zbieranie konkrétnych surovín, ktoré potrebujem na postavenie troch chyží, ktorých cenu spoznám vo chvíli, kedy sa karta chyže „odtajní“ a nutnosti cibrenia svojej pamäte. Pamäťové hry máme vo veľkej obľube hlavne preto, že moja dcéra odmalička odmieta hry, kde je jediným cieľom zapamätať si nejakú informáciu. Myslím, že to jednoducho bolí. A niektorých z nás to asi bolí viac. A tak potrebujeme tréning tejto schopnosti schovať – doslova zabaliť do atraktívneho balíčku plného stratégie a hľadania riešenia. Tu sa to podarilo na maximum!

Obľúbená kocka postavená na náhode a šťastí je totiž nahradená dokonalou myšlienkou, že okolo hry sú náhodne lícom nadol otočené žetóny obsahujúce okrem iného práve hodnoty padajúce na kocke. To však nie je všetko. Môžete si pamätať, kde je žetón s konkrétnou surovinou a na tú sa potom presunúť bez nutnosti počítania polí. Keď už máte nazbierané všetko potrebné pre stavbu chyže, bez žetónu „staveniska“ ju nepostavíte. Takže... pamätáte si, na akej pozícii tento žetón bol? Nie? Tak bohužiaľ. Strácate drahocenný čas a súper toho využije – pokiaľ má dobrú pamäť.

Pokiaľ sa vám nepodarí získať presnú kombináciu surovín/tovaru pre stavbu chyží v ponuke na hracej doske, máte stále šancu nepotrebné veci zameniť. Ale – musíte si pamätať, kde leží žetón „obchodné miesto“ 😊 Alebo polohu kocky s konkrétnym počtom bodiek, ktorá vás k nemu dovedie. Pokiaľ viete! Príma, tak hop tam a vymeňte všetko, čo potrebujete.
Váš nazbieraný tovar a suroviny naviac nemusíte ukazovať ostatným. Pre nich teda môže byť ťažké odhadnúť, na ktorú chyžu z ponuky zbierate suroviny. Môže sa tak ľahko stať, že vám súper vyfúkne vami vybranú chyžu pred nosom. Hra má totiž spád a každé kolo, kde urobíte chybu, znamená stratu na konečnom výsledku.

Pokiaľ vás od dosiahnutia cieľu hry – teda postavenia troch chyží – delí jedna surovina, ktorá už nie je k dispozícii alebo neviete, kde je, alebo (a to je tiež veľkým sťažením hry nútiacim nás všetkých k strategickému mysleniu a voľbe alternatívnych variantov) je už žetón otočený, takže si ho vy vybrať nemôžete, využite napríklad žetón psa, ktorý slúži ako žolík.

Domnievam sa, že úplne primeraný vek je 7 rokov, pretože v tomto veku si už dieťa naozaj zapremýšľa a poriadne zahrá. To činí hru vhodnú vlastne pre celú rodinu. Maličké detičky, ktoré už neprehltnú drobné predmety, sa môžu zahrať s poctivými figúrkami a surovinami z dreva.

V pravidlách je uvedené, že hneď ako niekto postaví svoju poslednú, teda tretiu chyžu, hra okamžite končí. Pokiaľ však premýšľate každý svoj krok, na záver má začínajúci hráč obrovskú výhodu. Jeden ťah naviac skrátka môže rozhodnúť hru. Nám sa to stalo niekoľkokrát. Preto sme dohrávali tak, aby mal každý rovnaký počet ťahov. Zdá sa nám to spravodlivejšie. Niektoré deti by mohlo po férovom boji mrzieť, že vlastne nemali šancu vyhrať. Druhou možnosťou je hrať viackrát a počiatočného hráča striedať.