0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Zachráňte príšerky - MINDOK

RECENZIA: Zachráňte príšerky - MINDOK

Recenzie 4. 8. 2020 3 minúty
Zachraňovanie príšeriek v podobe roztomilých potvoriek, ktoré vyvolávajú sympatie skôr než obavy, sme si okamžite obľúbili. Táto hra ponúka všetko to, čo máme na hrách radi, preto praktické a skladné balenie máme doma už dlhšiu dobu neustále poruke. Myslím, že tento „status“ si úžasne jednoduchá a zároveň neskutočne rozmanitá a na prvky bohatá hra ešte veľmi dlho zachová.
Niekedy mám pocit, že autori hier museli byť samy deťmi. Nie je predsa možné, aby deťom nejaký dospelák takto brnkal na struny ich predstavivosti. Téma milých až roztomilých príšeriek, ktoré potrebujú ochrániť, ošetrovať, vybaviť, nakŕmiť, položiť do pelešteka a celkovo vylepšiť, moju dcéru doslova uchvátila.

Okamžite sa s obratnosťou sebe vlastnou orientovala v obrovskom množstve rôznych navzájom sa vylučujúcich podmienok na získanie víťazných bodov, čo mne často robí veľké ťažkosti. Dlho mi trvá, než sa zorientujem, či je výhodnejšie zbierať pelešteky, zdokonaľovať príšerku (prípadne len jej hlavu), zbierať čarodejníkov alebo diamanty. Nikdy totiž neviete, ktorá karta príde ako ďalšia a každý nemôže získať všetko. Je potrebné neustále voliť medzi variantmi okamžitých bodov či tých, ktoré získate až splnením určitých parametrov. To vám avšak môže znemožniť súper. I s tým je potrebné počítať. Všetko je veľmi prehľadne spracované, jasne a zrozumiteľne vysvetlené. Zdanlivo nesúvisiace prvky do seba zapadajú. Stále sa rozhodujete medzi niekoľkými možnými ziskami.

Nie príliš obvyklé je použitie „rámčekov“, do ktorých určité herné prvky zapadajú. Lepšie tak rozvrhnete hrací priestor, jasnejšie vnímate možné varianty riešenia. Celkovo dávajú hre lepší grafický dojem. Rodičia ocenia, že súčasťou hry je papierový vklad do škatule, ktorý umožňuje prehľadne uložiť a zafixovať množstvo kartičiek pri zachovaní relatívne malého rozmeru škatule. Veľké plus pre autorov!

Strategický prvok, ktorý ma najviac prekvapil a obohatil, je akási „cena“ hracej karty určujúca akciu v danom kole. V každom kole si hráč vyberá z niekoľkých takých kariet ponuky, ktoré umožňujú získavať body rôznym spôsobom. Tieto karty sa postupne odhaľujú otočením a skladajú do rámčeka s číselným označením. Každá pozícia karty tak má inú hodnotu. Karty sa ale postupne posúvajú, ako ich hráči odoberajú. Karta má teda na počiatku hodnotu 4, potom 3 a na konci 2. Hodnotu však neplatíte peniazmi, ale posunom svojej figúrky na hracej doske. Mohlo by sa zdať, že viac je lepšie. Ale nie je. Hráči neustále postupujú figúrkami dookola po kamenitej ceste. Cesta je rozdelená do 6 oblastí. Číslo, teda cena za kartu, určuje, cez koľko oblastí poskočíte dopredu. Prečo je to dôležité? Pokiaľ ste totiž na pozícii pred svojimi súpermi, nehráte ďalej. Naopak, dokiaľ ste za súpermi vzadu, môžete hrať ďalej. Je teda potrebné zvážiť, či vám stojí za to karta za 4 skoky, keď potom už nebudete hrať ďalej, alebo radšej za rovnaký počet skokov dostanete karty dve vďaka možnosti hrať dvakrát.

A čo je teda vaším cieľom?

Samozrejme zbierať body. V tejto hre majú podobu srdiečok, a to získaných buď rovno na karte „kúpenej“ za skoky, alebo neskôr vďaka kumulácii parametrov na splnenie podmienok. Nie je možné splniť podmienky všetky, to už je dané tým, že kariet je obmedzený počet a tiež tým, že sa hráči striedajú. Pri každom ťahu berie hráč jednu z kariet a splní jej obsah (akciu). Môžeme tak zbierať pelešteky, uzly na povrazovom rebríku, čarodejníka alebo diamanty dvoch farieb.

Niektoré karty nám umožnia „vylepšiť“ svoju príšerku. Každá príšerka má totiž 4 úrovne vylepšení. Ide skôr o starostlivosť, ktorá ju mení k dokonalosti. Na začiatku má svoje telíčko v úrovni 1 zo 4. V tejto úrovni môže tiež skončiť. Hneď ako získa hráč kartu s obrázkom nožičiek, tela či hlavy príšerky, môže túto časť tela „zlepšiť“ a posunúť tak na ďalšiu úroveň. To sa uskutočňuje otočením časti obrázku príšerky, respektíve výmenou za vylepšenú časť tela na vyššej úrovni. Dosiahnutá úroveň zlepšenia prináša rôzne možnosti bodového hodnotenia nech už rovno v priebehu hry, alebo na konci. Nebolo pre mňa prekvapením, že dcéra pri výbere stratégie primárne zameriava svoju pozornosť práve na starostlivosť o príšerky. Deti majú v sebe skrátka často zabudovanú túžbu starať sa o zvieratká či iné roztomilé bytosti, ktoré si získajú ich priazeň.

V hre sú tiež zelené a červené diamanty. Získate ich vďaka kartám s ich vyobrazením. Body však prinášajú opäť rôznymi spôsobmi – umiestnením na iné karty, kumuláciou a pod.

Body sčítame na konci spoločne podľa návodného postupu tak, aby sme na nič nezabudli. Na to nám slúži opäť rámček, a navyše herná doska otočená spodnou stranou nahor. Nie je teda potrebné nič písať, všetko je súčasťou hry. Deti si tak precvičia zložitejšie sčítanie viacerých parametrov, ktoré sa veľakrát i navzájom krížia.

Sčítame teda body priamo získané už v hre ako zobrazené srdiečka na kartách, alebo za splnenie určitých podmienok. Modré kartičky získavate rovno v hre splnením požiadaviek. Napr. pokiaľ máte ako prvých dvoch čarodejníkov, dva diamanty, druhú úroveň – vylepšenie príšerky, alebo napr. štvrtú (najvyššiu úroveň) – opäť vylepšenie príšerky. Body získavate za konkrétne počty uzlov, úroveň starostlivosti, diamanty či pelešteky. Čarodejník navyše niektoré body násobí. Niekedy je bodové hodnotenie výhodnejšie, inokedy nie. Počet kariet v hre je obmedzený a vy ich prínos musíte každým ťahom maximalizovať. Neustále v hlave preberáte varianty podmienok a bodových hodnotení jednotlivých parametrov.

Tip: Pozrite sa tiež na video, v ktorom vám Marek z Agátinho sveta, predstaví Zachráňte príšerky.

Tak to je všetko. Čo všetko ste si zapamätali? Uznajte, že toto v hlave skombinovať je proste náročné! Ale deti to vedia. Vďaka Bohu.

Túto hru by chcelo mať doma každé dieťa. Pokiaľ chcete staviť na istotu, hra s príšerkami, čo potrebujú starostlivosť, nemôže sklamať.