0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Topologix a Quantitix – DJECO

RECENZIA: Topologix a Quantitix – DJECO

Recenzie 7. 8. 2020 2 minúty
Ako rodič som vďačná za hry a hlavolamy, ktoré učia dieťa logicky premýšľať, orientovať sa v priestore a štruktúrované hľadať riešenie. Preto sme tentoraz skúsili dve typovo zladené a doplňujúce sa zábavné edukatívne hry pre menšie deti už od 4 rokov.

V popise hier Topologix a Quantitix síce nájdeme informáciu, že horným limitom je 6 rokov, keď ich však dostala do ruky moja takmer osemročná dcéra, nielenže sa nemohla od krásnych obrázkov zvieratiek a ich príbehov odtrhnúť, ale občas sa i ona chvíľu zapotila, než prišla na riešenie. Pokiaľ máte detí viac, môžu hľadať riešenie spoločne. Nejde o víťazstvo, ale o poznanie a pochopenie. Starší napr. navedú mladších, alebo je možné sa striedať a doplňovať.

Práca s maticou (teda sústavou polí s určitou pozíciou – adresou súradníc), ktorá je charakteristická pre tieto hry, učí dieťa niečo úplne nové, matematicky štruktúrované. Ide o dôležitú schopnosť pracovať so súradnicami a kombináciami dvoch až troch parametrov, pričom dieťa vedieme k jednoduchému záznamu v podobe umiestnenia žetónikov či iných prvkov do matice na základnej doske z dreva.

TOPOLOGIX

Pri hre Topologix si vyberáte kartu s obrázkom a skladáte žetóny do matice, kde na vertikálnej súradnici (teda vľavo) nájdete jednotlivé prvky (vedierko, domček, strom atď.) a na horizontálnej súradnici (hore) symboly popisujúce pozíciu (nad, pod, pred, za, v…). Dieťa postupne umiestňuje žetóniky so zvieratkami tak, aby miesto zodpovedalo správnej kombinácii pozície a predmetu. Pokiaľ teda hľadám miesto pre medvedíka, ktorý na streche domčeka opravuje niečo kladivom, nájdu políčko zodpovedajúce domčeku a pozíciu „na/hore“. Ďalej myšku, ktorá stojí vo vedierku, umiestnim na políčko zodpovedajúce vedierku a symbolu „v/vo vnútri“.

Keď sa moja dcéra vo veku okolo piateho roka učila pracovať so súradnicami, pomáhala som jej pochopiť „adresu“ políčka tak, že sme prstíkmi išli po pomyselnej cestičke od symbolu na jednej osi a od symbolu na druhej osi. Tam, kde sa preťali cesty prstíkov, bolo „správne miesto“. Veľmi rýchlo si na to zvykla a čoskoro už o tom vôbec nemusela premýšľať. Už mnohokrát sme narazili na riešenie úloh, kedy sa práca s maticou dieťaťu hodí. Hneď ako túto logiku raz pochopíte, už vám to tzv. nikto nevezme.

QUANTITIX

Ako už názov napovedá, v hre Quantitix pôjde o počty, a to počítanie do 5, čo zodpovedá práve veku okolo 4 rokov. Samozrejme, možno začať omnoho skôr vďaka krásnym obrázkom, u ktorých si môžete dlho rozprávať o tom, čo sa na nich deje. Postupne potom začnete počítať jednotlivé zvieratká a nakoniec dieťa samo bude zaznamenávať do matice pomocou žetónu správny počet všetkých piatich zvieratiek na obrázku.

Princíp je teda opäť v kombinácii – zvieratko/počet. Tentoraz ide na rozdiel od predchádzajúcej hry o parametre dva (žetóny sú modré, bez symbolov). Na ľavej osi sú obrázky zvieratiek a na hornej osi sú čísla a zároveň i bodky vyobrazené tak, ako to býva na kocke. Pomáhame tak dieťaťu priradiť počet k správnej číslici.

Hoci sú obe hry určené pre deti od 4 do 6 rokov, rozprávať sa nad obrázkami a učiť sa tak popisovať čo sa deje, kto čo robí, pomenovávať prvky a ich umiestnenie (čo je zhodné s predchádzajúcou hrou), možno už od veľmi útleho veku. Obrázkové karty sú kvalitne laminované, menšie deti ich teda nemôžu roztrhnúť. Iba ich môžu ohrýzť prvými zúbkami. Žetóniky s priemerom asi 2,5 cm sú z pevného dreva. Pokiaľ by ste chceli hru hrať s dieťaťom výrazne mladším než 4 roky, buďte spočiatku pri ňom úplne prítomní. Ako dieťa porastie, necháte ho postupne s hrou pracovať podľa jeho potrieb, ako samo uzná za vhodné. Hry vás tak prevedú prvými rokmi učenia dôležitých základov pre budúce vzdelávanie.