0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Kayanak – HABA

RECENZIA: Kayanak – HABA

Recenzie 28. 3. 2020 3 minúty
Ďalšia z radu hier, ktorá ma veľmi milo prekvapila. Na prvý pohľad príliš jednoduchý koncept pre škvrňatá zmenil jedno naše dopoludnie na množstvo nadväzujúcich príbehov z oblasti večného ľadu. A keď po prvýkrát otvoríte škatuľu, zaujme vás netradičný nápad s papierom, ktorý sa prepichuje rovnako tak, ako by ste robili diery do ľadu. Vskutku nápadité! Prísľub dobrodružstva začína…

Hra Kayanak od nemeckej značky Haba skutočne nie je nijako zložitá, pritom postupne odhalíte, aké kúzlo v sebe skrýva. Téma ľadových krýh, tvorenia dier v ľade, ľadových medveďov, ktoré lovia rybičky… To vôbec nie je zlá myšlienka. Skvelé je, že túto hru môže s pokojom hrať odrastené batoľa, ktoré dokáže v ruke udržať drevenú tyčku na lovenie, ale i desaťroční si cibria svoju už získanú zručnosť.

Hneď ako začnete hrať, postupne si uvedomíte, čo všetko je potrebné ustrážiť. Opäť som došla k predpokladu, že hra je tak jednoduchá, že len pasívne budem hádzať kockou, a ono to nejako dopadne. Ale kdeže!
V prvom rade si môžete prezrieť rozhodenie guľôčok na dne škatule, než ich zakryjete. Už tento krok dcéra zvládla omnoho lepšie než ja (hneď vedela, kam umiestniť svojho medveďa, aby sa nažral ☺, zatiaľ čo ten môj niekoľko kôl trpel hladom).

Ďalej je potrebné zapnúť logické závity, aby ste sa rozhodli, či je výhodnejšie urobiť medveďom pohyb, vydlabať dieru do ľadu alebo loviť. Možnosti sú limitované – hodom kocky.

V neposlednom rade je potrebné neustále si pamätať, kde už ste lovili a kde by mohli byť ďalšie rybičky v podobe kovových guľôčok.
Veľmi tomu nerozumiem, ale prvú hru, kedy ja som len tak samovoľne hrala v domnienke, že pri tejto hre sa vôbec nemusí premýšľať, a moja dcéra naopak neustále bystrila svoju myseľ, som totálne „prehrala“. A ešte menej rozumiem tomu, že keď som sa ďalšiu hru začala snažiť, dcéra už skrátka mala svoju stratégiu a opäť mi musela trochu pomáhať, aby som to zas neprehrala na celej čiare.

Hneď ako sme si zahrali prvú skúšobnú hru, použili sme zložitejšie pravidlá pre staršie deti (6+), a to teda už bol spád, ktorý ma veľmi bavil. Do hry totiž vstúpil mráz, kedy zamŕzajú už prebúrané diery a zákaz vstupu na niektoré kryhy. Hm, premýšľaj, inak zas prehráš!

No, nevyhrala som ani raz. Dcéra bola veľmi nadšená a to je prosím nutné dodať, že nie preto, že ma niekoľkokrát porazila. Páčil sa jej celý koncept hry – medvedík, rôzne akcie, ktoré sa dajú kombinovať a premýšľať strategicky. Deti, ktoré majú rady zvieratá všetkého druhu skratka ocenia, že medvedíky potrebujú nakŕmiť. Majú radosť z každej ulovenej rybičky. Mimochodom, lovenie rybičiek je jedna z činností, ktoré bavia už od útleho veku snáď každé dieťa. Zrejme niekde v nás drieme tá radosť z úlovku ešte z doby, kedy na tom závisel náš život.

A ako to bolo ďalej? Dcéra zostala s hrou sama a po chvíli už sa odvíjal príbeh niekoľkých ľadových medvedíkov, ktorí hľadali potravu, lovili rybičky, a potom nastúpili i s úlovkom do vláčika a išli do … obývačky. Začal sa tak odvíjať snáď nekonečný sled udalostí, ktorý by sme my, rodičia, asi nevymysleli. Rybičky sa rozdeľujú do mištičiek, medvedíky zažívajú dobrodružstvo, pomáhajú si, majú sa radi i sa občas štuchajú. U nás tieto hry majú najväčší úspech. Vlastná voľná hra bez pravidiel. Respektíve mojich vlastných pravidiel, do ktorých mi nikto nekecá. Aké obohacujúce!