0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Karuba – HABA

RECENZIA: Karuba – HABA

Recenzie 9. 4. 2020 1 minúta
Pokiaľ máte radi princíp tvorenia krajiny (prepojovanie dielikov mapy s obrázkami krajiny a ciest rôznych tvarov), potom je táto hra presne pre vás. A pokiaľ ste si naviac obľúbili kontext dobrodružstva, resp. honby divočinou za pokladmi a pyramídami, potom neváhajte a skúste Karubu. Hra pre 2 až 4 hráčov vekového rozpätia 8 až 99 rokov môže baviť každého, kto rád stavia rôzne prepojené cesty s prvkom náhody a rizika, časového obmedzenia, zároveň tiež s možnosťou významne ovplyvniť priebeh a výsledok hry.

Mňa osobne nadchlo na tejto logickej a nápaditej hre to, že všetci majú absolútne rovnaké podmienky. Nikto nikomu neškodí ani nenahráva, nikto nemá najmenšiu výhodu oproti ostatným. Ešte žiadna z našich hier snáď nemala tak rovné podmienky ako táto. Zrejme je to mojím silným zmyslom pre spravodlivosť. Niekto napríklad rád hádže vinu na kocku alebo súpera. Ja si naopak užívam, že nie je čo na nikoho zvaliť 😊

A ako tvorcovia dokázali taký zázrak? Zaujímavým dôvtipným spôsobom určovania rozmiestnenia figúrok a postupnosti odkrývania dielikov krajiny. Poďme sa na toto kúzlo hry pozrieť bližšie.
Príbeh sa odohráva na doskách patriacich každému hráčovi oddelene. Na hracej ploche vidíme mriežku s pozadím zelene (ostrova). Z dvoch strán ju obklopuje les džungle a z ďalších dvoch strán pláž. Súradnice každého poľa určuje číslo uvedené v stupňoch. To je veľmi neobvyklé a originálne. Zaujímavý pokus autorov docieliť paralely s poludníkmi a rovnobežkami. Musela som trochu zapátrať v pamäti, ako to s nimi funguje, aby som mohla odpovedať na zvedavé otázky detí.

Jednotlivý hráči pred začiatkom hry umiestnia postupne na plochu vždy od jednej farby figúrku cestovateľa a pyramídu, ku ktorej tento cestovateľ bude smerovať. Zástupcovia cestovateľov sa pokladajú na pláž a pyramída na les/džungľu, pričom je nutné dodržať stanovený minimálny odstup. Hneď ako hráči umiestnia všetky 4 farby dvojíc (cestovateľ - pyramída), uistia sa, že figúrky majú na všetkých hracích doskách rovnaké pozície. Potom majú všetci rovnaký cieľ: dostať pokiaľ možno všetkých cestovateľov k príslušnej pyramíde. Získajú tým body vo forme pokladu. Súčasne cestou zbierajú drahé kamene prinášajúce taktiež bodové ohodnotenie.

K presunu postavičiek slúžia práve cestičky vznikajúce prepojovaním kartičiek krajiny. Tie pokladáme postupne po jednej na svoje hracie dosky tak, ako náhodne obracia jeden z hráčov (k tomu určený ako „vedúci expedície“) jeden dielik za druhým. Dielikov s rôznym tvarom ciest je v hre 36, na niektorých je umiestnený i drahý kameň. Nakoľko nevieme, v akom poradí kartičky do hry prídu, nedá sa spoliehať na to, že napr. križovatka príde v pravý čas. Je to o šťastí a riziku, avšak pre každého je táto neistota rovnaká. Všetci majú rovné počiatočné rozvrhnutie figúrok a všetci pokladajú kartičky ciest postupne v rovnakom poradí. Každý sa hrá na svojej ploche, môže sledovať druhých, ale voliť svoju vlastnú stratégiu. Nikto nikoho nevyhadzuje, neblokuje, neovplyvňuje. Tak teda docielime stavu úplne rovnakých podmienok pre všetkých. Nádhera! Kúzlo!
Čím sa teda môžeme odlíšiť od súperov a zvýšiť tak šancu vyhrať?

Odlišný výsledok vzniká predovšetkým tým, že sa rozhodneme dieliky s časťami ciest umiestniť na iné pole než ostatní hráči. Prípadne namiesto toho, aby sme ho položili na plochu a vytvorili tak časť cesty, môžeme využiť jeho „hodnotu“ pre krokovanie – teda posun figúrky. Počet krokov určuje počet koncov cesty smerujúcich von z kartičky, napr. križovatka s 4 možnými cestami von z kartičky umožňuje 4 kroky cestovateľa.

Ten, kto s určitou farbou figúrok dosiahne pyramídy ako prvý, dostáva poklad v najvyššej hodnote. Pokiaľ ktokoľvek ďalšiu figúrku rovnakej farby dovedie k cieľu v ďalších kolách, získava už nižšiu hodnotu pokladu. Na niektorých kartičkách s cestami nájdete obrázok strieborného alebo zlatého kameňa. Po položení dieliku umiestnite príslušný kameň na jeho obrázok a v prípade, že sa vám podarí cestovateľa nechať prísť na tento dielik, kameň vezmete a pridáte k svojím pokladom. Pokiaľ teda nezvládnete prísť k všetkým pyramídam, môžete sa zamerať na zbieranie kameňov a tým chýbajúce body vykompenzovať.

Najťažšie na celej hre je chytré umiestnenie kartičiek tak, aby došlo k prepojeniu všetkých potrebných smerov. 4 postavičky cestovateľov mieria každý k inej pyramíde, ich cesty na sebe nadväzujú a inde sa krížia. Nie vždy vychádzajú kartičky ciest tak, ako by sme potrebovali. A ich počet je veľmi obmedzený. Ako už som zmienila, aj keď je polí na hracej doske 30 a kartičiek 36, zdá sa, že máte dostatočný priestor vystavať rôzne prepojenia ciest. Lenže vy predsa časť kartičiek potrebujete využiť ako „kroky“! Musíte teda voliť, kedy kartičku tzv. „obetovať“ a použiť na presun cestovateľov. A vybrať k tomu toho pravého. K pyramíde má zmysel dôjsť ako prvý, resp. v rovnakom kole ako ten, kto zvládne určitú farbu cestovateľa dostať až k cieľu. Potom má totiž získaný poklad hodnotu 5 bodov. Následne sa jeho hodnota znižuje. Z pokladov pyramíd tak môžete získať až 20 bodov.
Kartičiek s cestami, ktoré obsahujú obrázok strieborného kameňa (ten je za 1 bod), má každý hráč k dispozícii 10. Zlatých kameňov za 2 body je menej, len 4. Tu však záleží na tom, či sa vám podarí práve tieto kartičky použiť na ploche a nie ako „kroky“. Niekedy je to skrátka nutné – kartičku nie je možné nikam zmysluplne umiestniť a vy sa potrebujete pohnúť. Musíte teda obetovať drahý kameň pre vyšší cieľ 😊

Plánovanie a rozhodovanie nie je jednoduché. Aj pre dospelých je náročné zvoliť správnu taktiku. Pre deti je však ľahké pochopiť princíp a tak je skôr treba dať si pozor, aby spolu nehrali príliš matematicky zdatní dospeláci s menšími deťmi, ktoré potom nemajú šancu vyhrať. Osemročné dieťa veľmi dobre chápe, čo je treba riešiť a na čo sa zamerať, najskôr však nedomyslí, ako je možné cesty postupne skladať, aby to vyšlo čo najlepšie. Koncept hry teda prináša výhodu i nevýhodu. Tá dobrá správa je, že i dospelí sa poriadne zapotia, pokiaľ chcú vyhrať. Tá horšia znamená, že by sa dospelí až toľko potiť nemali, keď hrajú s menšími deťmi.

To potom môže dopadnúť tak, že deti budú chcieť hrať radšej samé. A naša dcéra to vyriešila lišiacky. Konštrukcia pravidiel totiž umožňuje, aby si zahral hru so všetkými parádnymi prvkami hráč jeden. Môže napríklad prekonávať svoj vlastný rekord v počte bodov alebo si vopred stanoviť, že docieli aspoň 20 bodov.

Menšie deti, ktoré ešte nepochopia celé pravidlá, môžu kľudne hrať s vami a prepájať cesty tak, aby skrátka prepájali to, čo sami nechcú. Môžete im miesto 4 kombinácií cestovateľov a pyramíd nechať len jednu a to je veľký rozdiel v obtiažnosti, ktorá môže vyhovieť rozdielom v skúsenostiach hráčov.

Celkovo je hra koncipovaná tak, že ponúka veľký priestor k úprave pravidiel a prípadne voľnú hru podľa predstavivosti detí v podobe stavania ciest a zbierania kamienkov. Nie je ani treba použiť hracie dosky. Všetky diely hry sú pevné a kvalitne spracované. Pokiaľ teda nemáme batoľa, ktoré si na nich bude chcieť primárne pochutiť, nie je treba obávať sa zničenia pri hraní na prieskumníkov džungle hľadajúcich poklady s mrňatami v hlavnej úlohe.

Karuba je skrátka z tých hier, ktoré bavia celú rodinu. Dá sa prispôsobiť menším, ľahko ju pochopia hravé deti okolo 7-8 rokov veku, ale úplne dokonalo zabaví i partiu dospelých, ktorý si chtiac či nechtiac budú musieť trochu prevetrať mozgové závity. Víťazstvo rozhodne nie je zadarmo – a naviac (pre mňa tá najlepšia vec) je pre všetkých rovnako dosiahnuteľné vďaka úžasnému koncipovaniu rovných podmienok od nastavenia hry až po konečné dosiahnutie všetkých pyramíd či vyčerpania kartičiek s časťami ciest.