0
Úvodná stránka Mamin blog RECENZIA: Carcassonne a Deti z Carcassonne - MINDOK

RECENZIA: Carcassonne a Deti z Carcassonne - MINDOK

Recenzie 6. 7. 2020 3 minúty
Len málokto dnes nepozná už veľmi tradičnú a zdomácnenú hru Carcassonne, ktorá získala svoj názov podľa úplne jedinečného opevneného mesta na juhu Francúzska, kde sa takmer zastavil čas. Pred pár rokmi som tento historický skvost dôstojne zastupujúci tú časť francúzskej krajiny, kde atmosféra stredoveku akoby nikdy nevymizla, navštívila. Je to zážitok na celý život. Obrazy tajuplných kamenných uličiek a zákutí vidím pred očami tak živo ako vtedy. Okrem toho, že vám vrelo odporúčam vydať sa do tohto vzdialeného miesta starého kontinentu, mám pre vás tip omnoho viac dosiahnuteľný.
Carcassonne je totiž taká „klasika“, že pokiaľ nemáte ešte žiadnu hru a chcete doma ponúknuť svoj úložný priestor iba jednej z tých obľúbených, koncept štvorcových kartičiek, ktorý postupne utvára vašu krajinu plnú rozličných prvkov, vás rozhodne nesklame.

Pokiaľ sa v širokej ponuke k téme francúzskeho stredoveku strácate ako ja pred časom, nezúfajte. Táto hra vás nesklame, a tak môžete už pred jej kúpou oceniť, že keď vás skutočne pohltí, je vám takmer v každom obchode s doskovými hrami k dispozícii široká škála rozšírení spestrujúcich základný motív hry. My sme si Carcassone vybrali ako prvú strategickú hru ešte pred narodením dcéry. Vedeli sme, že ju raz s nami bude hrať, i keď sme netušili, ako veľmi ju to bude baviť.

Vybrali sme teda základnú verziu a čakali, čo to s nami urobí. Prvých pár mesiacov sme ju hrali s manželom veľmi často po večeroch pri poháriku vína. Keď sa k nám pridala i dcéra, mala asi 5 rokov. Malé dieťa ľahko pochopí, ako kartičky nadväzujú. Vie teda stavať mestá a predlžovať cesty tak, aby priniesli čo najviac bodov. Spoločne sme teda hrali so zjednodušenými pravidlami. Dcéra milovala stavanie tých úúúplne najdlhších ciest. I tak to bola veľká zábava pre celú rodinu.

Možno práve preto, že dcéra odrástla na tejto hre, je teraz tak obratná a orientuje sa i v tých najzákernejších zápletkách herných pravidiel. Časom sme dokúpili i rozšírenie, napr. rieky a mosty. Tie nás ako rodinu s menším dieťaťom zaujali najviac. Nemáme zatiaľ vyskúšané všetky verzie. Vždy sme sa nakoniec radi vracali k tej základnej. Jedným z dôvodov je i lepšia hrateľnosť pri príležitosti stretnutia s priateľmi.

Základné pravidlá sú veľmi intuitívne a pochopiteľné. Hneď ako sa začnú obohacovať, sú pre niekoho, kto hru nikdy nehral, už ťažšie na pochopenie. Hra potom môže stratiť svoje kúzlo. Pre vášnivých hráčov však rozšírenie môže byť príjemným doplnkom.

Pokiaľ máte menšie deti a zaujala vás verzia Deti z Carcassonne, ktorá je vhodná pre deti už od 4 rokov, a váhate, či do hry investovať, rozhodne sa nebojte takého experimentu. Potom, čo u nás mánia stavania miest a ciest opadla, detská verzia sa okamžite chytila i u osemročnej dcéry. V prvých dňoch sme ju hrali napr. desaťkrát za sebou. Vôbec sa nemohla od hrania odpútať. Princíp je natoľko iný, že nám pôvodnú hru takmer nepripomína. Navyše je vytvorená doslova na mieru pre deti. Ani veľmi zložitá, ani veľmi jednoduchá.

Každá hra je iná, zakaždým je skrátka náhoda, v akom poradí sa kartičky obracajú. Neviete teda, či príde na rad farba vaša či súperova. Cieľom je umiestniť všetky svoje „detičky“ na hraciu plochu, čo môže nastať iba vtedy, keď sa uzavrie cesta z oboch strán. Uzavrieť ju však môže ktokoľvek. Taktizovať sa musí, o tom niet pochýb. Hravá a veselá grafika vyhovuje malým i väčším deťom. Pubertiaka neodradia roztomilé zvieratká zo statku, pretože i ten sa nájde v beťárskych výrazoch postavičiek rozhádzaných po hracej ploche.

Menšie deti sa môžu s kartičkami len tak hrať. Učia sa princíp hry – striedanie hráčov, dodržanie pravidiel. Pri detskej verzii je omnoho jednoduchšie nadviazať kartičky na seba než pri tej klasickej. I malý drobec si tak môže skladať svoje vlastné obrázky krajiny, čo samé o sebe ponúka veľký priestor pre zábavu i učenie. Najskôr si začne uvedomovať začiatok a koniec cesty, postupne počíta i postavičky detí. Nakoniec zistí, že vyhrať znamená umiestniť postavičky svojej farby skôr než ostatní.

Pokiaľ sa teda rozhodnete začať s detskou verziou Carcassonne, rozhodne sa nijako neochudobníte o zážitok s plnou verziou, ktorú doplňuje ponuka mnohých rozšírení. Dá sa s ňou kedykoľvek nadviazať. Hry sa nijako nevylučujú, môžu doma vedľa seba úplne dôstojne zaujímať svoje miesto. S veľkou pravdepodobnosťou i po nákupe dospelej verzie s deťmi radi nájdete cestu späť k verzii detskej.